OCD

OCD (obsessive compulsive disorder) er en form for angst lidelse, som manifesterer sig ved forskellige tvangstanker og/eller tvangshandlinger. Enhver form for tanke eller adfærd kan blive til en tvangstanke/handling.

De mest almindelige er:

Overdreven tjekke adfærd:
Tjekker om døren er låst eller elektriske apparater er slukket mange gange eller et vist bestemt antal gange

Overdreven hygiejneadfærd:
Vasker hænder mange gange eller et vist bestemt antal gange

Ordenssymptomer:
Mærker stærkt ubehag hvis tingene ikke står ”rigtigt”

Ligesom en depressiv tanke eller følelsen af angst er tvangstanker ikke i sig selv unaturlige eller farlige. De fleste af os har haft forskellige tvangstanker. Personligt får jeg tit tanken ”Hjælp, tænk hvis jeg hopper ud!” når jeg står på en høj bro eller kikker ned fra et højt hus. Børn kan have rigtigt mange tvangstanker. Måske kan du selv huske nogle af dem fra din barndom?

Typisk giver vi ikke disse tanker nogen særlig betydning. De dukker op i vore sind, og forsvinder igen af sig selv. Sådan er det dog ikke for alle. Nogle giver sine tvangstanker meget stor betydning og begynder måske at udføre tvangshandlinger for at undgå dem. Når man har udført sin tvangshandling kan man opleve en kortvarig lettelse, eller følelsen af at man er tryg. Desværre dukker tvangstankerne op i ens hoved igen.

Tvangshandlinger kan skabe store problemer i ens hverdag og påvirke både relationen til andre mennesker og ens studier/job negativt.

Med den rette terapimetode, kan man heldigvis komme af med sine tvangshandlinger. Det findes en ny terapimetode (metakognitiv) som har vist sig særdeles effektiv og er en yderst veldokumenteret behandlingsmetode. Den vil tage udgangspunkt i dit forhold til dine tanker. Opfattelsen af at tvangstanker og tvangshandlinger er ukontrollable vil udfordres ligesom tankerne omkring tvangshandlingerne. Målet med din terapi er, at du skal kunne lade dine tvangstanker være, uden at undertrykke dem og undgå at udføre dine tvangshandlinger. Når du lykkes med det, vil de aftage i styrke og du vil igen kunne bruge din tid til mere konstruktive og positive tanker og handlinger.

Det er en meget styret terapimetode og en stor del af tiden vil gå med øvelser. Det er nemlig ikke altid helt let at lade sine tvangstanker være, det er noget som kræver lidt træning. Det vil vi bruge tid på i terapien, men for at det skal lykkes, skal man også øve sig derhjemme.